Kõik artiklid

Kuidas valida oma esimest kajakki

Nii praegustel kui tulevastel kajakisõpradel on praegu head ajad. Kajakke on igale maitsele, igaks otstarbeks ja kõikidele eelarvetele. See artikkel annab kajaki esmaostjale ülevaate milline kajakk just tema situatsiooni sobida võiks ning mida kajakiostul silmas pidada.

Kasutusala

On suur õnn, et Eestimaa veekogud võimaldavad igale kajakisõbrale sobivat tegevust. Aeglased jõed pakuvad seiklusrõõmu, mererannikud ja saarekesed horisondi püüdmise mõnu. Kiired ja kärestikulised kohad adrenaliinipauku, üleujutatud sood ning järved aga puhast sõidumõnu. Mida sina tahad teha?

Soovid lihtsalt vee peale saada

Tahad, et sul oleks isiklik paat, millega igal ajal natukene aerutada, vee pealt pilte teha ja mõnikord ehk kalastadagi? Lahendus on taskukohane paat, mis kestab aastaid ja teeb suved tunduvalt lõbusamaks.

SOT kajakid

Väga taskukohased, kuid kõige stabiilsemad paadid on kahtlemata Sit-On-Topid, millega kogemata ümber minna on peaaegu võimatu. See teeb nad väga heaks kalastamisel ja vee pealt pildistamisel. Kuna kokpit puudub, on ka sisse-välja ronimine superlihtne.

SOT kajakkidega võib sõita absoluutselt igal pool kus paat ulbib, välja arvatud avameri ja suured kärestikud. Kõik meie Sit-On-Topid on topeltseintega, veest isetühjenevad ja igas asendis uppumiskindlad. Märjaks saamine on garanteeritud, seega on aerutamiseks vaja kas sooja ilma või õiget varustust.

Kokpitiga hobikajakid

Natukene kallimad, kuid sõiduomadustelt võimekamad kui SOT kajakid. Hobikajakk on kõige odavam viis endale „päris süst” saada. Kokpit teeb kajaki altpoolt rinda kuivaks, seega on sobilikum variant ka külmal ajal aerutamiseks. Seda muidugi juhul kui kasutad kokpiti peal ka pritsmepõlle.

Hobikajakki valides on rusikareegliks järgmine: pikemad paadid on kiiremad ja neelavad rohkem varustust, lühemad paadid on paremini manööverdatavad ja lihtsamini hoiustatavad.

Hobikajakke ei pea ka üldiselt enne proovimas käima, kuna need on disainitud suuremate kokpitidega, kuhu enamus inimesi mugavalt ära mahuvad. Kuna hobikajakk ei ole rätsepaülikond, siis on normaalne, et iste ja reietoed pole tugevalt keha vastas nagu merekajakil.

Süstamatkad ja meresõit

Kuna kajakisõit on tõsist sõltuvust tekitav tegevus, võib juhtuda, et tahad oma süstaga rohkem teha: kiiresti sõita, lainetes möllata, eskimopöördeid harjutada, mitmepäevasele matkale minna ja palju muudki. Selleks ideaalne paat oleks seega mõni mere-, või sportsüst.

Meresüstad on oma olemuselt täiesti tõsiseltvõetavad transpordivahendid ühe või kahe inimese ja nendele vajaliku varustuse vedamiseks mööda pikki distantse. Mõnes kohas on meresüst isegi ainukene vahend, millega soovitud kohta ligi pääseb! See teeb neist muuhulgas ka populaarse matkasõiduki.

Need paadid suudavad enda veekindlatesse luukidesse neelata kogu vajaliku varustuse mitmenädalasteks ekspeditsioonideks karmides tingimustes ja siis täislastiga tormisel merel edasi liikuda. Samas võib nendega ka 10+ km/h võidu sõita, niisama trenni teha, rahulikult rannikuvees päikeselist ilma nautida või isegi kalal käia (kuigi viimase jaoks pole need ideaalsed).

Meresüst on kahtlemata kõige mitmekülgsema kasutusalaga veesõiduk üldse.

Eriotstarbelised kajakid

Kuigi mõnda eriotstarbelist kajakki oma esimeseks süstaks paljud just ei vali, väärivad need kajakkidest terviklikuma pldi saamiseks siiski mainimist.

Gröönimaa e. „Greenland“ kajakid

Need on esialgsetest eskimote ja inuittide jahipaatidest inspireeritud praktilised kunstiteosed. Sellised vee peal graatsilised paadid leiavad omale omanikke peamiselt tänu oma ilule, parimale eskimopöörete tegemise võimekusele ning ajaloolisele taustale. Grööni “qajaq” on tõelistele kajakientusiastidele.

Kärestikusüstad

Lühikesed ja väga kumera põhjaga kärestikusüstad on ideaalsed vaid kärestike läbimiseks ja trikitamiseks, kuna need on äärmiselt hästi manööverdatavad. Sirgjooneliselt edasi aerutada on nendega keeruline, siledal veel erilist kiirust kärestikusüstaga ei arenda ning pakiruumi mahutavus neil kas puudub või on väga limiteeritud. Seetõttu pole kärestikusüst hea esimene paat kui pole kindlat plaani kohe turbulentset vett sõitma hakata.

Materjal

Materjalivalik sõltub tegelikkuses lisaks hinnale ka kasutusalast, kasutuskohast ja isiklikust eelistusest.  Nagu inglise keelne süstaväljend ütleb, siis “plastic is fantastic, but glass is class.” Seletame siis lahti miks plast nii fantast on ja muudki.

Plastkajakk (HDPE)

Kõige taskukohasemad ning kividega kokkupõrkeid andestavamad kajakid on justnimelt plastikust (spetsiaalsest polüetüleenist) valmistatud. Plastpaadid on uskumatult vastupidavad ning taluvad muretult pikki aastaid igapäevast väärkohtlemist, mis ühtlasi teeb need populaarseks nii rendikohtade kui ka algajate süstahuviliste seas.

Plastpaati ei ole hea aga põhja peal päikese käes hoiustada, kuna „kõhu peal“ pikka aega seisnud kajakkide põhi võib sissepoole lohku vajuda. Hoiustamisel pane kajakk ideaalis vertikaalselt nina peale seisma või kalluta see küljele. NB! Päikese käes plastikust kajakke hoiustada ei tohi.

Klaaskiud kajakk

Tõsistele süstasõidu huvilistele soovitame igal juhul klaaskiust kajakki. Klaasfiibrist komposiitkajakid on kergemad, jäigemad ja esteetiliselt muljetavaldavamad. Kuna klaaskiud on kallim kui plastik ning iga komposiitsüst valmistatakse kiht kihi haaval paadimeistrite poolt käsitsi, on need mõistagi ka kallimad.

„Klaaspaat“ kõlab küll hapralt, kuid tegelikult on sellised süstad üpriski vastupidavad, lihtsasti parandatavad ning mitmeid aastakümneid sõidetavad. Lisaks võib neid mõistuse piires ka sisuliselt igat pidi hoiustada, kuna komposiitmaterjal ei võta ajapikku uut kuju ning päikesekiirgus neile suurt kahju ei tee (kuigi värv võib UV mõjul ajapikku tuhmuda.)

Süsinikkiust kajakk

Kõige kergemad, jäigemad ja kallimad kajakid on süsinik/aramiid segust või täissüsiniklaminaadiga. Süsinikkiust süstad on nagu eksootilised autod – neid ostetakse kas võistlemiseks või sellepärast, et lihtsalt saad endale parimat lubada.

Tea, et sellised kajakid on ka kõige hapramad ning erinevalt plastikust ei talu suuremaid kokkupõrkeid kividega.

Lisavarustus

Kajakkide lisavarustusele võib terve pika artikli pühendada, kuid võtame siin paar olulisemat punkti kokku, mis kajaki valikul olulised on.

Tüür/Svert

Tüür on paadi sabaosas olev juhtimisseade, mida kajaki puhul saab kokpitist lahkumata vette langetada või veest välja tõmmata. Tüüri saab varbaotstes olevatest pedaalidest vasakule ja paremale keerata, et paadi sõidusuunda muuta. Algajatele aerutajale võib tüür heaks abivahendiks osutuda, et esimesed süstasõidu kogemused kätte saada.

Vaatamata populaarsele arvamusele ei ole aga tüür edukaks manööverdamiseks kajakil hädavajalik seadeldis. Õige tehnikaga on kurssi muuta tegelikult kiirem aerutõmmete ja paadi kallutamisega. Seetõttu kipuvad algajad aerutajad, kelle kajakil tüüri pole, kiiremini õiged aerutamistehnikad selgeks õppima. Nii, et vali teadlikult.

Svert on paadi all olev uim, mida võib samuti kokpitist lahkumata kere sisse ja välja tõmmata. Sverdi (ja tüüri) eesmärk on külgtuulega soovitud sõidusuunda hoida, kuna tugev külgtuul kipub pidevalt paadi kurssi muutma. Kuna erinevalt tüürist saab sverti ka osaliselt vette panna, võib oskaja kasutaja sellega väga täpselt tuule mõju ära nullida.

Enamikel süstadel on olemas kas üks või teine variant ning mõnel lausa mõlemad, et kasutaja saaks ise valida kumba ta kasutada eelistab. Vaid kõige väiksematel hobikajakkidel pole ei tüüri ega sverti, kuna need pole mõeldud tuulise ilmaga merd ega suuri siseveekogusid sõitma.

Luugid

Kajaki veekindlad luugid pakuvad lisaks kuivale pakiruumile ka olulist turvafunktsiooni: need hoiavad vett täis paati uppumast. Muide, SOT kajakkidel alati panipaika pole, kuna nende kere on topeltseintega ja püsib niigi hästi vee peal.

Ühekohalisel kokpitiga kajakil on aga tavaliselt vähemalt kaks luuki: üks ninas, teine sabas. Uhkematel mudelitel on olemas ka selja taga olev päevaluuk ja/või kokpiti ees olev mini-box. Nende mõte on ligipääs hoiupaikadesse kokpitist väljumata. Näiteks tahad vee peal olles telefoni kasutada, võileiba süüa, mütsi pähe panna jmt.

Võimalusel soovitame võtta paat, millel kas päevaluuk või mini-box olemas on, kuna see teeb elu vee peal nii palju kergemaks ja mugavamaks.

Baastõed selged?

Loodame, et see artikkel aitas kajakkide müstilisse maailmasse natukene selgust tuua ja enda esimest kajakki valida. Viska pilk meie Eestis toodetud kajakkidele peale ning piilu ka lisavarustuse lehele 🙂

 

Laia valiku erinevaid kajakke leiad siit

Veespordi riideid ja tarvikuid leiad siit